onsdag 23 oktober 2013

Dagar med detox

Brukar du också känna ett behov av att detoxa någon gång ibland? Rena, rensa, sortera och fylla på. Kanske pausa från någonting eller plocka bort för att ge plats till annat? Ibland smyger sig behovet på, tycker jag, och ibland kommer det till synes plötsligt. Behovet kan kännas påtagligt och starkt, det ska ske NU och inte sedan eller kanske.

Själv har jag påbörjat en detox... Vid mina tidigare detoxperioder har fokus legat på framförallt kosten för min del. Perioderna har då också varit tidsbegränsade. Den här gången ligger inte fokus i första hand på kosten, "detoxtänket" har snarare inneburit och känts som en påbörjad och pågående process på många sätt. Och jag vet faktiskt inte riktigt, just nu, vart den kommer att leda mig vidare. Jag försöker ha tillit till processen :-) Och omtanke och tålamod med mig själv :-)

Jag tror, att det med jämna mellanrum, kan vara bra att städa både i sig själv och runt omkring sig. På mina yoga pass brukar jag prata om möjligheterna till att sakta in och sänka farten... jag tror att det är bra att ge sig själv den möjligheten ibland, både på yogamattan men även utanför den.

Ett perfekt sätt för mig att rensa och fylla på är att vistas utomhus, så en stor del av helgen tillbringade jag ute. Det blev tidiga morgonpromenader i skogen och ute på åkrarna, naturen är så fin nu med allt det krispiga och frostiga! Det har även blivit en del trädgårdsarbete. Även om allt arbete i trädgården inte är lätt så tycker jag att det är rogivande och samtidigt vilsamt att hålla på, hålla på att gräva, kratta och klippa.

En del i den här detoxen har också inneburit att  jag under helgen låtit datorn och internet vara, ingen i koppling och uppkoppling. Telefonen likaså, förutom ett par samtal... Inga mailkontakter, Facebook eller SMS, allt sånt har jag låtit vänta... 

Ytterligare påfyllnad fick jag under söndagseftermiddagen och kvällen tillsammans med mina två fina vänner, 6 och 9 år. Så många härliga och spännande tankar, skratt och lek tillsammans! Jag tror att vi alla tre tyckte att det var alldeles för länge sedan sist!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar