tisdag 2 april 2013

Knaprigt

Ibland vill jag ha något att knapra och tugga på, gärna knäckebröd.
I affären har jag vid några tillfällen köpt glutenfritt knäckebröd (under de perioder som jag vill undvika gluten) men idag gjorde jag eget :-)


Det här blir jättegott, det innehåller mestadels olika fröer och är super enkelt att göra.

Om Du också vill prova så är ingredienserna:

200 g. solroskärnor
2 dl. linfrön, ca. 100 g. (jag valde 1 dl. hela, 1 dl. krossade)
2 dl. sesamfrön, ca. 100 g.
2,25 dl. kli, ca. 100 g. (jag valde havre)
2 msk. fiberhusk
2 tsk. salt
5-6 dl. vatten

Sätt ugnen på 160 grader. Blanda solroskärnor, linfrön, sesamfrön, kli, fiberhusk och salt.
 Blanda med vatten och låt svälla några minuter.
Fördela smeten tunt på 2 plåtar med bakplåtspapper.
Jag la gladpack/plastfolie över och kavlade ut smeten för att få den tunn, det funkade bra :-) 
Ställ in en plåt överst i ugnen och den andra nederst. Grädda i 35 minuter. Byt plats på plåtarna och grädda ytterligare 35 minuter. Låt svalna och bryt sedan i bitar. 



3 kommentarer:

  1. Vad ska det vara för temp i ugnen?

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym :-)
    Tack för att Du uppmärksammat att jag missat att skriva ugnstemperaturen, den ska vara 160 grader :-)
    Hälsningar Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ps. Nu har jag även skrivit in ugnstemeraturen i receptet :-) Ds.

      Radera